Le Chat Du Café Des Artistes
By: Jean-Pierre Ferland, Michel Robidoux

Original Performance: Jean-Pierre Ferland
Written by: Jean-Pierre Ferland, Michel Robidoux

Versions:
  1. Le Chat Du Café Des Artistes (4:03)
    Available on IRM.
    Credits
    Beck Hansen: Bass, Guitar (Acoustic), Guitar (Electric), Keyboard / Synthesizer, Percussion, Piano, Producer
    David Campbell: Conductor, String Arrangement
    James Gadson: Drums
    Joey Waronker: Drums
    Charlotte Gainsbourg: Vocals
 
Lyrics:
Le Chat Du Café Des Artistes [Version (a)]:

Quand on est mort c'est qu'on est mort
Quand on ne rit plus c'est qu'on ne vit plus
Quand j'aurai coupé la ficelle
Mettez-moi dans une poubelle
Laissez-moi faisander un mois
Et de là jetez-moi au chat
Qu'il refuse ma rate et mon foie
Mais choissez l'heure pour qu'il me mange le cœur
Et je reste encore avec vous
Sur vos épaules et vos genoux
Que je sois puiqu'il faut qu'on existe
Le chat du café des artistes

Et si le pain vient à manquer
Je serai là et n'hésitez pas
Brisez-moi les pattes et le cou
Et puis mangez-moi à même le chat
Ce ne sera pas la première fois
Qu'on aura mangé un artiste

Quand on est mort c'est qu'on est mort
Quand on ne rit plus, c'est que'on ne vit plus
Quand il a coupé la ficelle
On l'a mis dans une poubelle

Et puis ils m'ont oublié là là là là
Comme ils ont oublié le chat
Comme ils oublieront ma tête et mes chansons
Ce ne sera pas la dernière fois
Que l'on oubliera un artiste

Quand on est mort c'est qu'on est mort
Quand on ne rit plus, c'est que'on ne vit plus
Quand il a coupé la ficelle
On l'a mis dans une poubelle
Et puis ils m'ont oublié là
Là là là là là là là là
Là là là là là là là là
Là là là là là là là là
 
The Song:

This is a cover of a song by Canadian singer Jean-Pierre Ferland. It is the third track on the Charlotte Gainsbourg album, IRM. Beck produced the whole album. His production on this cover is highlighted by some creepy awesome strings, and one of my favorite songs on the record.

Beck of course has long been a fan of, and often influenced by, Charlotte's father, Serge Gainsbourg. With this record though, in general, he tried to avoid referencing Serge. Beck told one interviewer however that this song was an exception to that rule, a "French-Canadian song recorded back in the 60s and probably influenced by Serge. It was such an outstanding piece of music and Charlotte got the humor of the lyrics right away." The lyrics are frankly existential, and remind me very much of novels by Louis-Ferdinand Celine, which Beck has referenced a few times. It's no surprise that he was attracted to this song.

To cover the song, Beck created a very Sea Change-y sort of piece, with a light throbbing rhythm (I always love when Beck plays bass) and some heavy sighing strings (courtesy of Beck's father). The strings move and breath, like on Sea Change, like a Serge song. It definitely gives the album some depth; the first couple tracks were percussive electronic songs, but this cover brings in some more natural music and emotion.
 
Notes: